lördag 18 april 2009

TIMSS-uppgifter

TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) undersöker elevers kunskaper i matematik och naturvetenskap i årskurserna 4 och 8.

De TIMSS-uppgifter i fysik som vi övade på klarade ni bra tycker jag. Det verkar som ett och annat har fastnat.

Exempel på uppgifter:

Jonas satte en kastrull med vatten på spisen och värmde det. Precis då
vattnet började koka mätte han temperaturen på vattnet. Termometern
visade 100° C. Jonas skruvade upp värmen och vattnet fortsatte att koka
i 5 minuter. Sedan mätte han temperaturen på det kokande vattnet igen.
Kommer termometern att visa en temperatur som är högre än, lägre än eller lika med 100° C?

Svar: ______________________________
Motivera ditt svar.

Vilken av följande egenskaper hos ett material bevaras under värmeutvidgning?
a massa
b volym
c form
d avståndet mellan partiklarna

Ett föremål, exempelvis ett äpple, har samma färg som ljusvågorna

a som rör sig igenom föremålet
b som absorberas av föremålet
c som reflekteras av föremålet
d som rör sig runt föremålet


Vilket av följande påståenden stämmer vid en jämförelse mellan ljudvågor med stor amplitud och ljudvågor med liten amplitud?

a Ljudvågor med stora amplituder har mindre energi och låter svagare.
b Ljudvågor med stora amplituder har mer energi och låter starkare.
c Ljudvågor med stora amplituder har samma energi och låter svagare.
d Ljudvågor med stora amplituder har samma energi och låter starkare.


Färdigbloggat för idag. Vi ses på måndag då börjar energikursen.

Inga kommentarer: