Med tanke på den laborativa delen av nationella provet gjorde jag i ordning ett häfte där det fanns beskrivningar av olika experiment vars upplägg inte var helt lyckade. Det gällde alltså att hitta felen och föreslå förbättringar. Tyvärr var det inte bara fysikexperiment, lite biologi smög sig också in, men det gör inget. Principen är ju den samma - ändra bara en variabel åt gången och håll de andra konstanta.
Exempel 3
Ljus eller mörker för vattenlevande djur?
Harriet ska testa om ett vattenlevande djur föredrar ljus eller mörker. Hon ordnade ett försök som du kan se på bilden. Röret innehåller vatten med 12 djur, men inga luftblåsor. Harriet drog slutsatsen att djuren gillade att vistas i ljus.
Vilka är dina kommentarer till experimentet? Hur skulle du själv ha ordnat det med samma utrustning? Rita en skiss och motivera ditt sätt att anordna försöket.
Sedan kan man fundera på varför hon valde att täcka provröret med aluminiumfolie.
Exemplet här ovanför är hämtat från Björn Anderssons bok Grundskolans naturvetenskap.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar