fredag 20 februari 2009

På isen vid Skeppartorp, Sättra

Vi hade inga lektioner i dag, i stället hade vi en härlig friluftsdag på isen vid Sättra. Naturskolan och idrottslärarna på skolan hade arrangerat det hela.

Magnus från Naturskolan sågde upp vaken och berättade om hur snabbt isen växer till vid olika temperaturer.

Här mäter Magnus hur mycket den klara kärnisen vuxit sedan i går. Om jag inte missminner
mig var det 24 mm. Vi fick lära oss mycket om issäkerhet.
Magnusdemonstrerar hur man kan ta hjälp av isdubbarna när man ska dra upp någon ur en vak.
Det var Anders från Naturskolan som blev "räddad" ur vaken med hjälp av en lina.

Underbart väder.
Elever som tittar på isdubbsålningstävling.

Idrottsläraren Per var mycket nöjd.


A skulpterade en vas/skål/mugg av is.


Många borrade upp hål och pimplade, men det nappade dåligt.
Hål.

Grillad korv till lunch är alltid gott när man är ute.


Plums!
Som avslutning fick de som ville prova på att hoppa i vaken och att ta sig upp. Jag tror att det var åtminstone åtta elever som gjorde det.

Anders visar hur man tar sig upp.

Jag och idrottsläraren Peter väntar på att tjejerna ska hoppa i.

Jag har många roliga elevbilder från dagen, och som ni vet kan jag tyvärr inte publicera dem här, men jag kommer att mejla dem till er någon gång under sportlovet. Då får ni se galningarna som hoppade i vaken, bandyspelare, isskultörer, pimplare, och hungriga elever.

Inga kommentarer: