onsdag 18 februari 2009

Fräscha upp gamla kunskaper, logiskt tänkande, planera biologikursen och provåterlämning

Nu är vi klara med kemikursen. Nästa kurs handlar om livets utveckling på jorden, evolutionen. Innan vi börjar med den passar jag på att fräscha upp elevernas gamla nokunskaper och att träna logiskt tänkande.

Vi har diskuterat olika frågor i grupp. Exempel:

GPS I JORDBRUKET

På senare år har man börjat testa att använda GPS-teknik (Global Positioning System) för att styra jordbruksmaskiner med hjälp av satelliter. Genom att lägga in positionen för en åkermark kan GPS-tekniken hjälpa till att navigera mer exakt. Man kan till och med låta jordbruksmaskinerna köra obemannade.
Det finns en hel del fördelar med att använda denna GPS-teknik, men ett av alternativen nedan är inte rätt. Vilket?
A
Man kan köra dygnet runt.
B Man sparar drivmedel.
C Man sparar tid.
D Man förkortar tiden mellan sådd och skörd avsevärt.


ELEKTRONER I SLADDEN
När en glödlampa lyser beror det på att elektroner i rörelse hettar upp lampans glödtråd till en så hög temperatur att den lyser.
Vad händer med elektronerna när man släcker en lampa? Ange rätt alternativ!
A
De försvinner tillbaka innanför stickproppkontakten i väggen.
B De slutar att röra sig på ett mer samordnat sätt.
C De upphör att vara laddade och blir neutroner.
D De drar sig snabbt tillbaka till kraftverket där de producerats.


Vilket av följande påståenden om
solglasögon är falskt?

A Solglasögon med speglande yta på glaset
reflekterar all strålning från solen.
B Polariserande solglasögon dämpar
solreflexer från vattenytor och vägbanor.
C Solglasögon med gula glas släpper
igenom det gula ljuset från solen.
D Solglasögon med blå glas kan vara
skadliga för ögat.


SOLUPPVÄRMDA HUS
Människan använder sig av olika
energikällor för uppvärmning av hus.
Vattenkraftverket Porjus i Lule älv

Vilken av energikällorna nedan har
inte sitt ursprung i solen?
A
Jordvärme
B Vedeldning
C Kärnkraft
D Vattenkraft
De rätta svaren hittar du längst ned i inlägget.
Vi har också bläddrat igenom evolutionskapitlet i biologiboken och funderat på hur vi ska lägga upp kursen om evolutionen. 9b och 9c har bestämt sig för att göra en stor inlämningsuppgift. 9a ska diskutera det i morgon.
Eleverna har tittat på kemiproven (och kontrollräknat poängen).
Rätta raden: DBAC

Inga kommentarer: