Laboration: Pendeln
Uppgift: Ni ska undersöka om följande faktorer har betydelse för pendelns svängningstid:
a) Viktens massa
b) Utslagets storlek
c) Pendelns längd
Anteckna dina resultat. Ungefär samma instruktioner finns i fysikboken på sidan 200, uppgift 7.
Jag vet att instruktionerna är knapphändiga, men det är meningen att det ska vara så. Svårigheten ligger i att klura ut hur man ska gå till väga, hur man ska lägga upp sin undersökning.
Först visade jag hur man monterar ihop stativet och fäster pendeln i det.
Sedan var det fritt fram att börja undersöka.
Vid genomgången kunde vi konstatera att de flesta grupperna kommit fram till slutsatsen att det är pendelns längd som avgör svängningstiden. Det stämmer. Ju längre pendel, desto längre svängningstid.
Flera grupper hade dock trasslat till undersökningen genom att ändra flera faktorer i varje försök. Därför pratade vi om att man bara ska ändra en faktor åt gången och låta de andra vara oförändrade. Exempel:
När man undersöker om viktens massa har betydelse, så låter man pendelns längd och utslag vara oförändrade. Sedan gör man en liten tabell:
Massa (g) .....Tid (s)
5o................... 8
100 ............... 8
150 ............... 8
När man undersöker om pendelns längd har betydelse, så låter man massan och utslaget vara oförändrade. Även detta resultat visas i en liten tabell
Pendeln längd (cm)..... Tid (s)
14 ...................... 8
30 ...................................14
Ja, och så gör man på samma sätt när man ska kontrollera utslagets betydelse.
Utifån mätvärdena kan man sedan dra sin slutsats.
Vi pratade bland annat också om vad en tabell är och vad ett diagram är. Flera elever hade nämligen blandat i hop det.
På slutet hann vi med att prata mer om tröghet. Jag hade kopierat sidan 191 på en OH-plast och utifrån det diskuterade vi tröghet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar