tisdag 2 september 2008

Diagram, läxa, raketballong och centrifugalkraft

Mer om sträcka, tid och medelhastighet
Jag delade ut ett papper med diagram som visar sträcka, tid och hastighet. Vi pratade lite om diagrammen och konstaterade bland annat att:

  • när linjen i diagrammet är rak är hastigheten konstant (=likadan, oförändrad)

  • om man vill veta hur hög hastigheten är kan gå in i diagrammet och se hur långt man hunnit på en timme. Om man hunnit 56 km på en timme är ju hastigheten 56 km/h

Sedan delade jag ut läxan. De som satsar på betygen VG eller MVG ska lämna in den valfri dag i vecka 37. Så här ser läxpappret ut:



Raketballongen


Jag tejpade fast en ballong på ett sugrör. Sedan trädde jag sugröret på en tråd och spände upp tråden tvärs över salen. När jag släppte ballongen for den i väg längs tråden.


Luften sprutar ut bakåt, men ballongen åker framåt. Hur kan det komma sig?

Vad vill jag visa med detta?

Jo, detta är en förenklad jetmotor. En jetmotor ger luften fart bakåt och farkosten förs framåt av motkraften. Här låter vi en ballong vara jetmotor. Vi antecknade lite om detta med krafter och maotkrafter i skrivboken, läs gärna det. Du kan även läsa på sidan 193 i fysikboken under rubriken "Krafter som ökar farten".

Centrifugalkraft
När man sitter i en slänggunga som snurrar runt känner du hur din kropp pressas utåt. Det är centrifugalkraften som du känner. Den beror på kroppens tröghet. Trögheten gör att din kropp vill fortsätta rakt fram, men på grund av att gungan sitter fast med en kedja ändrar din kropp riktning hela tiden. Du pressas utåt och upplever att en kraft trycker på dig.





Vi pratade om hur centrifugen i tvättmaskinen fungerar och om hur det kan kännas att bli centrifugerad. Jag hade gjort i ordning ett papper om centrifugalkraften:



Vi gick i genom det och lärde oss att om man har till exempel en sten i ett snöre och snurrar runt den över huvudet och sedan släpper den så kommer den att fortsätta i tangentens riktning. Det betyder att den far i väg rakt fram, 90 grader, mot snöret. Svårt att förklara med ord, men på pappret syns det. Titta på det i stället.

Inga kommentarer: