måndag 11 maj 2009

Förberedelser inför nationella proven

I morgon klockan 8.20 är det dags för nationellt prov i fysik. Provet håller på ända till klockan 11, så se till att du har med dig något att knapra på och en bok eller tidning som du kan läsa ifall du skulle bli klar innan klockan 11.

Förberedelser
Vi gick igenom provkonstruktörernas exempeluppgifter i dag. De två teoretiska uppgifterna handlade om värme och faserna fast, flytande och gas. Den andra visade ett exempel på hur sista uppgiften på provet kan se ut, den som handlar om att planera ett experiment. Vi diskuterade hur man kunde svara på uppgifterna.

I dag har vi pratat om hur man kan öka sina chanser till ett bra resultat på provet. Till exempel kan man tänka positivt om sin egen förmåga:
  • Jag är smart.
  • Jag kan tänka logiskt.
  • Jag tar en sak i taget.
  • Jag är lugn.


Om man är snäll mot sin hjärna och hejar på den, och tänker att den fungerar bra och är duktig på att tänka. Ja, då blir hjärnan mer avspänd och då är det lättare att lirka fram kunskapen.

Ett annat tips inför morgondagen är att inte hoppa över några uppgifter, försök att lösa dem, skriv vad du tror. Det gör inget om det blir fel, man kan ju inte få minuspoäng. Du kan få poäng även om du bara löst hälften av en uppgift.

Så vad ska du ta dig för ikväll? Ja, du kan ju ladda upp med lite musik från Kraftwerk, sedan kan du läsa igenom fysikboken från pärm till pärm. Om jag hittar några bra övningsuppgifter på nätet länkar jag till dem senare i kväll. Så titta in på bloggen lite senare.

2 kommentarer:

Jonas sa...

Hade ni nationellt prov i fysik? Vi hade det i biologi.... :s

Åsa sa...

Ja, de lottar om vilket prov man ska göra.